Носталгията на Gen Z и милениалите по 90-те години трансформира автомобилната култура

Любовта към автомобила никога няма да изчезне

Пламен Георгиев,
Gen Z

iStock

И ма популярна теза, че по-младите поколения – а именно Милениалите (родени между 1981 и 1996 г.) и Gen Z (родени между 1997 и 2012 г.) – обръщат гръб на колите в полза на споделеното пътуване, обществения транспорт или просто остават залепени за телефоните си.

Макар да е вярно, че пътуванията с кола са намалели в сравнение с по-старите поколения, реалността е с много повече нюанси. Автомобилната култура не е мъртва; тя се развива.

Всъщност, според ново проучване, поръчано от Hagerty, тя процъфтява по нови начини. От любовта към колите от 90-те години до връщането на ръчната скоростна кутия, все по-голям брой млади ентусиасти доказват, че страстта им към автомобилите е дълбока, дори ако може да изглежда малко по-различно от преди.

Вземете, например, нарастващото очарование по класиките на 90-те, ера, когато автомобилите започнаха да смесват аналоговата простота с цифровия прогрес. За много ентусиасти от Gen Z тези автомобили представляват златна епоха, която те никога не са преживели, автомобили, които са участвали във видеоигри, хитови филми или са доминирали в графиките на социалните медии. И ако смятате, че ръчната скоростна кутия отива в гробището, помислете отново: младите шофьори възприемат превключването с лост като почти бунтарско връщане към чистото шофиране.

Както пише Auto News, Нейтън Шик, генерален мениджър продажби в Auto Europe, базирано в Мичиган представителство на Lotus и Morgan, разказва, че клиентите му са по-млади, отколкото бихте очаквали, с много купувачи в края на 20-те или началото на 30-те си години. И това не са просто случайни купувачи, те са колекционери с разполагаем доход за „горене“.

„По-младото поколение ентусиасти искат ръчни трансмисии“, казва Шик пред Auto News, добавяйки: „Превключването на предавките няма да изчезне по никакъв начин.“

Шик си спомня свой клиент на 30 години с впечатляващ автопарк, който включва Chevrolet Camaro, BMW Z8, Lotus Emira и чифт ежедневни коли за него и съпругата му. Този вид отдаденост също не е извънреден. Много клиенти от Gen Z и Millennial гледат на тези автомобили не само като на транспорт, но и като на инвестиции, бъдещи класики, които трябва да бъдат запазени и да им се възхищаваме.

Въпреки че е изкушаващо да отхвърлим навиците на купувачите на Lotus и Morgan като непредставителни за генерални изводи, по-широките данни подкрепят идеята, че младите хора си падат овече по колите, отколкото им се приписва. Проучването на застрахователния гигант Hagerty, което анкетира 2000 американски шофьори, разкрива, че впечатляващите 77% от респондентите от Gen Z казват, че обичат или харесват шофирането. Още по-интригуващо е, че приблизително една трета както от поколението Z (32%), така и от поколението на милениалите (30%) са притежавали или все още притежават класически автомобил.

Очаквано, определението за „желан автомобил за ентусиасти“ се променя. Забравете muscle cars от 60-те или британските роудстъри от 70-те; днешните млади колекционери гравитират към SUV, седани и дори пикапи – превозни средства, които доминираха през 90-те и началото на 2000-те.

Според проучването на Hagerty SUV-овете са на първо място в списъка с желания (38%), следвани от седаните (26%) и пикапите (19%). Mazda MX-5 Miata, особено моделът NA от първо поколение, е най-търсеният автомобил за ентусиасти от поколение Z, които търсят застрахователно покритие. Междувременно вносни автомобили като Nissan R32 GT-R се превръщат в икони за нова ера.

Въпреки целия шум около електрическите автомобили и автономното управление, младите ентусиасти все още жадуват за връзката чрез ръчната скоростна кутия. За мнозина шофирането със скоростен лост не е просто умение; това е знак на честта, среден пръст към свят на дезинфекцираното удобство с бутони. И макар че може да не е за всеки, това е успокояващ знак, че аналоговото шофиране не е мъртво – то просто е станало бутиково.

Има причина колите от 90-те да привличат вниманието. За Gen Z тези автомобили попадат по средата между носталгичната естетика и дигиталната ера. Те са израснали, виждайки тези автомобили във видеоигри като Gran Turismo или Need for Speed, в хитови филми като The Fast and the Furious или включени в публикации на инфлуенсъри в Instagram и TikTok.

Източник на статията: carscoops.com

тенденции любопитно автомобили автомобилна култура милениали Gen Z